Med tunga investerare i ryggen och en attraktiv mjukvara både växer och gasar videotjänsten Storykit. På ett år ska de fördubbla antalet anställda. Och de är redan på god väg med hjälp av Head Agent Talent Acquisition.
Söder Mälarstrand, en sen eftermiddag i april. Pulsen och framåtandan är påtaglig inne hos SaaS-bolaget Storykit. Men det börjar bli trångt i lokalerna som vetter ut mot den glittrande Riddarfjärden. Det senaste året har mjukvarubolaget som tillhandahåller videoverktyg för sociala medier vuxit lavinartat. Och de har bara börjat.
– Vårt mål är att innan årets slut ha fördubblat antalet anställda, säger Alexander Nordwall som med sin titel Talent Acquisition Manager är rekryteringsansvarig på Storykit.
Vi promenerar genom det öppna kontorslandskapet, som varvas med ombonade sällskapsytor och moodboards, tills vi hittar det sista lediga konferensrummet. För knappt ett halvår sedan hade Storykit intäkter på över 50 miljoner, samtidigt plockade man in 90 miljoner från investerare.
– Vi har i stort sett dubblat vår omsättning varje år ända från start, så egentligen är vi inte beroende av investerare. Men vi behöver dem för att kunna växa snabbare.
Alexander Nordwall kom hit i januari förra året, men historien om Storykit tar sin början 2015 och i den journalistiska innehållsbyrån KIT, som grundades av de före detta Bonniercheferna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg. Affärsidén var bland annat att producera textdrivna videoklipp för sociala medier. Parallellt byggde man också upp en verksamhet inom tech som riktade sig till marknadsförare samt kommunikatörer, för att hjälpa dem att göra video och annat innehåll för sociala medier.
– Eftersom det tar tid och är kostsamt att göra video letade vi länge efter ett enkelt verktyg så att medarbetarna skulle kunna göra sina klipp själva, snabbt och utan mellanhänder. Men vi hittade inte något som fyllde våra krav, så vi började bygga ett eget i stället.
När mjukvaran var färdig och man började använda den, gav det oväntade ringar på vattnet.
– Plötsligt började det uppstå en efterfrågan från andra bolag som undrade vilket verktyg vi egentligen använde till våra videor. När de förstod att det var en egenutvecklad mjukvara så kom följdfrågan; om de skulle kunna få köpa in sig och använda verktyget på licens.
Där och då föddes affärsidén som ledde till att man delade bolaget, där ena delen så småningom fick namnet Storykit, tog in flera namnkunniga investerare och blev ett renodlat mjukvaruföretag. I dag finns man i flera länder och har drygt 700 kunder som använder mjukvaran. En siffra som just nu bara växer, vilket har gett Alexander Nordwall en angenäm utmaning:
– Det är en mängd olika funktioner och roller som ska tillsättas hos oss. Jag älskar att ständigt ta nya steg och nå mål, men jag måste också tänka långsiktigt. De vi rekryterar nu ska både trivas och passa i bolaget, säger han och tillägger:
– Vill man växa inom en specifik tidsram måste man vara bekväm med att kunna ta beslut och släppa lite på kontrollen ibland. Även om jag är rekryteringsansvarig lägger jag också en del ansvar på våra rekryterande chefer, beroende på vilken roll det handlar om.
För att växla upp och samtidigt kvalitetssäkra har han bland annat tagit hjälp från Head Agent Talent Acquisition.
– När det gäller rekrytering har vi själva inte tillräckligt med kvalitativt underlag för att enbart jobba med annonsering. Jag hinner heller inte sourca allt på egen hand utan behöver hjälp med att approchera kandidater som har den typen av kompetens som vi letar efter. Head Agent hjälper mig både med det och det tidiga arbetet i processen, såsom de inledande intervjuerna och att sälja in sammanhanget innan kandidaterna träffar oss.
Vad är viktigt när ni väljer en samarbetspartner, såsom Head Agent?
– Dels att vi kan ha ett så pass nära samarbete så att de känner att de kan vara min förlängda arm. Även om de är anställda av Head Agent så jobbar de hundra procent för Storykit under perioden för vårt samarbete. Då måste de känna sig komfortabla med att de har bra information och insikt i vad som händer i vårt bolag och vad vi söker, samtidigt som jag måste känna mig trygg med att de förstår hur de ska sälja in oss på rätt sätt. Så vi har en tight dialog, nära samarbete och kontinuerliga avstämningar.
Är det svårt att hitta rätt människor att rekrytera?
– Ja, så är det alltid. Det är många som letar efter samma kompetenser, inte minst inom tech och i Stockholm. Därför måste vi hitta vår usp. Det är även en fördel för oss att få Head Agents öra mot marken och ta del av deras nätverk.
Vi rör oss ut från konferensrummet och möter människor som arbetar fokuserat framför datorn, medan andra överlägger något vid kaffemaskinen.
– När jag kommer hit till kontoret och ser alla dessa som jag har fått vara med att rekrytera hitta varandra, även utanför jobbet – får jag en väldig kick. Jag får energi av alla möten med människor, inte minst nu när vi också börjar bli ett större internationellt gäng. Därför ser jag fram emot att få oss att växa till dubbel styrka det här året. Det är både en kul och utmanande uppgift som gör att jag njuter på jobbet, avslutar han.
Vill ni läsa mer om Head Agent Talent Acquisition, läs gärna mer här.