Spendrups Bryggeri AB

Brand Activation Manager

Spendrups vision är att vara ett bryggeri i världsklass. Det innebär att vi stolt vill kunna jämföra oss med de bästa i världen i allt vi gör. Det gäller de produkter vi lanserar och de relationer vi bygger, hur vi agerar i nuet och hur vi satsar på sikt. Vår mission är att med kreativ kraft, långsiktigt ansvarstagande och passion skapa smakupplevelser och relationer i världsklass. Som medarbetare på Spendrups har du en viktig roll i vår gemensamma strävan mot världsklass och vi ser gärna att du identifierar dig själv med våra värderingar: Stolthet, Äkthet, Nyskapande och Handlingskraft.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 850 medarbetare och omsätter ca 3,0 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.

I rollen som Brand Activation Manager kommer du att ansvara för utvecklingen av Spendrups upplevelsebaserade marknadsföringsinitiativ. Du skapar en strategisk konkurrensfördel för företaget och ger Spendrups en ledande position inom området relaterat andra konsumtionsvaror.

I arbetet ingår att utveckla Spendrups ölportfölj och dess varumärken för att upprätthålla och förstärka konkurrenskraften inom kategorin.

Ansvarsområden:

• Tillsammans med Produktchefer och Marknadschef driva det långsiktiga arbetet med företagets strategiska ölvarumärken.

• Utveckla, planera, genomföra och följa upp företagets upplevelsebaserade marknadsföringsinitiativ och de sponsorat samt strategier som ligger till grund för dessa inom områden som: Sport, Fjäll, Musik, Arena.

• Medverka i utvecklingen av både de långsiktiga varumärkesstrategierna och de årliga aktivitetsplanerna för de olika varumärkena.

• Medverka i utvecklingen av kommunikationsaktiviteter.

• Bedriva aktiv omvärldsbevakning genom upprättande av marknadsanalyser, analys av reklamtracking och brand equity rapporter.

Erfarenhet:

• Dokumenterad utbildning samt erfarenhet inom projektledning.

• Minst 5 års arbetslivserfarenhet, varav minst 2-3 års erfarenhet inom ett eller flera av nedanstående områden; Produktchef inom FMCG med god erfarenhet av event, evenemangsproduktion, avancerad försäljning inom event.

• Erfarenhet från restaurangbranschen är ett stort plus.

• Dokumenterad erfarenhet av att sammanställa, analysera och rapportera extern och intern data.

• Flytande i svenska och engelska i tal och skrift.

• Obehindrat kunna hantera Officepaketets huvudsakliga verktyg (Word, Excel, PowerPoint).

• En god kunskap om funktionaliteten och drivkrafterna inom digitala i allmänhet och sociala medier i synnerhet är ett stort plus.

Personlighet:

• Prestigelös, eget driv och god planeringsförmåga.

• Pragmatiskt med ett kommersiellt förhållningssätt till ditt uppdrag – det är den långsiktiga affärsframgången som är vårt mål.

• Attraheras av att löpande etablera och underhålla såväl interna som externa relationer.

• Passion för sport och större musikevenemang, då det är viktiga delar i det dagliga arbetet.

• Praktiskt sinnelag en fördel, då vissa tydligt praktiska arbetsuppgifter kan förekomma

• Representativ personlighet för hela företaget Spendrups, då rollen innebär en ansenlig mängd externa kontakter.

Spendrups erbjuder:

• Möjligheten att arbeta på ett svenskt familjeägt huvudkontor, med produktion i landet. Spendrups erbjuder även en utpräglad entreprenöriell kultur med starka traditioner.

• En mycket omväxlande roll som innehåller allt från en strategi workshop på förmiddagen till genomförandet av fysisk varumärkesinstallation på kvällen.

• Möjligheten att arbeta med starka varumärken såsom Spendrups, Mariestad, Norrlands Guld och Heineken.

• Egen tjänstebil och andra bra förmåner såsom; fri tillgång till gym, friskvårdsbidrag, subventionerad lunch i huvudkontorets restaurang, 30 dagars semester och löneväxling.

För mer information är du välkommen att kontakta rekryterande konsult Andrea Strand på 076-307 38 11, andrea.strand@headagent.se eller Alexander Wik på 072-223 39 75, alexander.wik@headagent.se