Telia Sonera Sverige AB

Sales & Service Manager Enterprise/Operators

TeliaSonera tillhandahåller nätanslutning och telekommunikationstjänster i Norden och Baltikum, på tillväxtmarknader i Eurasien, inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. TeliaSonera hjälper miljontals människor och företag att kommunicera på ett enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Företagets ambition är att bli en ledande aktör på samtliga marknader och att med en kostnadseffektiv struktur kunna erbjuda den bästa kundservicen, de bästa lösningarna samt de mest överlägsna tjänsterna. TeliaSonera är idag Europas femte största koncern med över 26 000 medarbetare världen över och är noterade på NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ OMX Helsingfors. http://www.teliasonera.com.

Enterprise Sales and Service Manager, Digital Channels

TeliaSonera Sverige gör en mycket strategiskt viktig satsning inom det digitala området, med en ambitiös målsättning om att 50 % av all försäljning och kundservice ska ske online år 2018.

Nu söker därför TeliaSonera en Enterprise Sales and Service Manager till Digital Channels. Digital Channels har ansvaret för att driva försäljning och service i samtliga de digitala kanalerna. Som Enterprise Sales and Service Manager ansvarar du för att driva det dagliga arbetet med att optimera försäljning och self service på Telia.se med fokus på företagsaffären. Du rapporterar till Head of Sales and Service Enterprise/Operator som sitter i ledningsgruppen för Digital Channels.

Du har ett affärsmässigt förhållningssätt och brinner för den digitala affären. I din roll är du ansvarig för planering, genomförande och löpande optimering. Du når dina mål genom ett nära samarbete med marknadsavdelningen, CRM, produktägare, redaktion, kundtjänst och affärsfunktioner (erbjudandeenheten, portföljutveckling mfl). Du har god kundskap om digital konverteringsoptimering oavsett device och baserar dina planer på data och analys.

Som Enterprise Sales and Service Manager är du spindeln i nätet. För att bli framgångsrik behöver du vara självgående, proaktiv och en god kommunikatör med förmåga att entusiasmera dina kollegor, både inom och utom digital channels.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Optimera försäljningsmål för nyförsäljning, korsförsäljning och retention – dels direkt på telia.se men även indirekt via leadsgenerering till övriga försäljningskanaler.

• Optimera selfservice- och support på telia.se. Definiera, monitorera och analysera KPI’er (CR, A/B-test, Drop out rates, etc)

• Samordna och driva kampanjarbetet gentemot redaktion, marknad, affär mfl

• Driva projekt med fokus på sälj och service som bidrar till att utveckla Telias konkurrenskraft som e-handlare (ex SEO-optimering, pilottester av self service koncept etc.)

• Samarbeta med andra enheter inom och utom Digital Channels för att nå affärsmål (Redaktion, Marknad, affär, CRM mfl.)

Du kommer mätas på:

• Sales targets

• Service targets

• Conversion rate sales and service

• Net promotor score (NPS)

• Nöjd Kund Index (NKI)

Erfarenhet och Kompetens

• Ca 5 års erfarenhet från att arbeta med att driva och optimera försäljning och service i digitala kanaler

• Kunskap och tidigare erfarenheter inom online/digitalt med inriktning försäljning och marknadsföring

• Tidigare erfarenheter av driva och utveckla kundservice online

• Tidigare erfarenhet av projektledning

• God analytisk förmåga och tidigare praktisk erfarenhet av Site Catalyst, Google Analyticts eller motsvarande

• En fördel om du har erfarenhet från försäljning och marknadsföring mot företagssegmentet.

• Högskoleutbildning om minst 180 hp (tidigare 120 p) kandidatexamen eller annan motsvarande högre utbildning med inriktning mot digitala affärer

• Goda språkkunskaper (flytande svenska och engelska i tal och skrift)

Personliga egenskaper

• God social- och samarbetsförmåga

• Proaktiv och resultatdriven

• Ha både förmåga och intresse av att kommunicera med många olika målgrupper inom ramen för sitt uppdrag

• Genuint intresse för det digitala kundmötet

• Konsumerar och lever själv ”digitalt” i stor utsträckning

Vi tror att du har en stark egen drivkraft samt en stark sälj-, marknad och resultatinriktning. Du är trygg och har god självinsikt. Vidare tror vi att du både är proaktiv i ditt sätt att tänka och agera, är målmedveten, drivande och tålmodig. Du är rak och tydlig i din kommunikation, är utåtriktad och nätverkande samt har en stark förmåga att entusiasmera din omgivning. Slutligen tror vi att du är mycket initiativrik med en mycket god helhetssyn och förståelse för den digitala affären.

För mer information vänligen kontakta Anna Palmdal: anna.palmdal@headagent.se, 0739 70 53 94 Karin Geber: karin.geber@headagent.se, 070-643 15 54