Orkla Confectionery & Snacks Sverige är en ledande kex- och snacksleverantör med välkända och starka varumärken inom respektive kategori. OLW tillverkar och säljer produkter inom segmenten chips, nötter, popcorn, dippmixer och ostsnacks. Ett exempel är klassiska OLW Cheez Doodles som är marknadens största snacksprodukt. Under varumärket Göteborgs finns de välkända varumärkena Ballerina, Singoalla, Brago, Guld Marie, Singoalla, Kung Oscar Pepparkakor m fl.
Orkla Confectionery & Snacks Sverige, med 700 medarbetare och en omsättning på 1,2 miljarder, ingår i affärsområdet Orkla Confectionery & Snacks som återfinns i de nordiska länderna och Baltikum. Bolaget är en del av den norska börsnoterade Orkla-koncernen, som är den största leverantören av märkesvaror till dagligvaruhandeln i Norden
Business Unit Manager – Strategiska Marknader & Kanaler
Vill du skapa mys även utanför Sveriges gränser och i nya kanaler? Vi söker dig som älskar varumärken, fredagsmys och gofika och vill hjälpa oss att nå ut med våra budskap på en större arena. I rollen som Business Unit Manager ansvarar du för att bygga och driva affären utanför de traditionella kanalerna.
Vi söker en ledare som kan utveckla och leverera säljstrategier för att nå uppsatta affärsmål. Du kommer att rapportera direkt till Försäljningsdirektör och ansvara för utvecklingen av vår affär utanför de traditionella DVH/SVH kanalerna. I dagläget innebär tjänsten 3 direktrapporterande: KAM New Business, Affärschef Foodservice samt Exportchef.
Rollen innebär löpande utvärdering av de olika affärsområdena, de ekonomiska villkoren samt att implementera strategiska förändringar efter behov. Du kommer också att genomföra olika aktiviteter både internt och externt för att uppnå de olika målen tillsammans med säljteamet. Vi söker dig som kan erbjuda ett effektivt ledarskap till affärsutvecklarna i teamet.
Arbetsuppgifter & ansvar
• Kommersiellt ansvar för affärsdelen som omfattar: Exportmarknaden (utanför Norden), nya kanaler – vid sidan av DVH/SVH, Foodservice – storhushåll
• Utarbeta samt implementera en strategisk affärsplan för att driva fortsatt tillväxt i nya kanaler och marknader utanför Norden.
• Utarbeta Business Case för att påvisa framtida affärspotential samt utarbeta konkreta actions för vägen dit.
• Du kommer att arbeta med ledningsgrupp försäljning för att formulera säljstrategier för att kunna leverera ökad tillväxt på både nya och befintliga kunder.
• Ansvara för att leda och motivera ett högt presterande team för att nå uppsatta mål.
• Utveckla och kontinuerligt utvärdera kundstrategier.
• Du kommer att arbeta med olika marknadsfunktioner för att skapa och utföra olika aktiviteter.
• Du kommer även att vara aktiv när det gäller personalens utveckling och skapa personliga utvecklingsplaner i rollen som coach/mentor.
Erfarenhet
• Gärna akademisk utbildning inom ekonomi / marknadsföring / civilingenjör
• ca 7 års erfarenhet från kommersiella roller.
• Personalansvar i minimum 2 år
• Erfarenhet från marknadssidan, affärsutveckling, försäljningskanaler utanför DVH/SVH och exportförsäljning är meriterande.
• Du har troligen arbetat som Category Manager / KAM-chef / Marknadschef / Produktgruppschef inom FMCG
Personlighet
• God analytisk och strategisk förmåga (kan prioritera)
• Självgående med stor initiativförmåga, får saker att hända och tar ansvar för resultatet.
• Få energi av att hantera många aktiviteter samtidigt
• Inspirerande och motiverande ledare med fokus på gemensamma mål.
• Affärsorienterad och innovativ med stark entreprenörsanda som drivs av att hitta nya lösningar för att skapa tillväxt.
• Kommunikativ teamplayer som tycker om att utmana traditionella tillvägagångssätt och övertyga nyckelpersoner inom bolaget
För mer information vänligen konktakta Andrea Strand; andrea.strand@headagent.se alternativt Mikael Vig: mikael.vig@headagent.se