Proffsmagasinet

Community Manager

Proffsmagasinet är en renodlad e-handel som omsatte drygt 650 miljoner kronor (2020) med verksamhet i Sverige samt i Norge och Finland under varumärket Staypro. Med över 100 000 produkter i sortimentet – noga utvalda från de bästa varumärkena – erbjuder Proffsmagasinet kvalitetsprodukter med snabba leveranser. I januari 2018 förvärvades bolaget av Ahlsell som är den ledande nordiska distributören av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter. Proffsmagasinet tillhandahåller produkter utvalda för medvetna hantverkare och hemmafixare. Det heltäckande sortimentet i kombination med kompetent kundservice gör Proffsmagasinet till en självklar partner för alla medvetna hantverkare och hemmafixare.

Proffsmagasinet har starka tillväxtplaner och till detta söker de nu en initiativtagande, trygg och strategisk Community Manager. Det är en ny roll på ett av Sveriges snabbast växande e-handlar där du får en central roll i att driva strategin framåt. Din primära arbetsuppgift är driva en positiv utveckling i kundbasen och att driva engagemang i den nya medlemsklubben som kommer att lanseras under hösten. Proffsmagasinet ska skapa en överlägsen kundupplevelse i alla led och våra kontakter i kundbasen är nyckeln för att nå dit, genom både insikter men också i de kontakter vi har med kundbasen i form av exempelvis mail, kundupplevelsen eller forum. Målen är högt satta vilket gör att vi söker dig som drivs av ett högt tempo, men också att få vara uppfinningsrik och ta egna initiativ.

Det är en såväl strategisk som operativ roll där du analyserar köp och besök på våra siter för att skapa underlag till förbättringar i köpresor samt analyserar all typ av trafik och skapar underlag till förbättringar inom varje trafikkälla. Du analyserar även kundbasen och skapar underlag till förbättringar i kommunikation och segmentering. Du ska även skapa underlag för kommande budget, följa upp mot budget och skapa forecast i innevarande år. Du är en del av marknadsavdelningen och arbetar nära vår Digital Marketing Manager, vår Marketing Automation Specialist och våra utvecklare. Du rapporterar till CMO.

Arbetsuppgifter

  • Strategiskt och operativt ansvarar för kundbasens och medlemsklubbens utveckling och eventuella framtida resursbehov med god balans mellan kostnad och lönsamhet.
  • Ansvarar för system som stödjer kundbasens utveckling, som exempelvis kunddataplattform (CDP)
  • Utveckla analyser för att skapa en överlägsen kundupplevelse och genomföra förbättringar baserade på dina analyser.
  • Förbättra kvaliteten och relevansen i vår kunddatabas och ta fram förslag på förbättringar i kundkommunikation och rekommendationer.
  • Google Analytics, Google Datastudio och Visma Business är några av dina verktyg för att ta fram analyser för försäljning och köpresor.
  • Du använder bland annat Google Optimize för att sätta upp tester och att rekommendera förbättringar.
  • Primära KPIer är aktiva kunder/medlemmar, order per aktiv kund, ordervärde per aktiv kund, kundnöjdhet i kundbasen
  • Du skapar underlag för budget och kundbasstrategi och ansvarar för att genomföra beslutade strategier och uppnå den uppsatta budgeten. Strategier och budget godkänns av ledningsgrupp.

Tidigare erfarenhet·      

  • +4 års relevant erfarenhet från att driva kundklubb eller communities.
  • Akademisk utbildning.
  • Erfarenhet av Google Analytics, affärssystem och andra liknande verktyg.
  • Erfarenhet och kunskap i Excel och förståelse för att hantera stora datamängder.
  • Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
  • Erfarenhet av e-handel är det meriterande.

Personlighet

Som person är du trygg, prestigelös och tycker om att samarbeta och driva nya initiativ. Du är även kreativ och tycker om att jobba i ett snabbrörligt bolag och du har ett entreprenöriellt tankesätt med en vilja att revolutionera e-handeln.