Vill du leda och utveckla Sveriges största FMCG jobb? Arla Foods söker nu en stark ledare för driva företagets största kategori – mjölk. Affärsområdet Arla mjölk omsätter totalt ca 3 miljarder inom detaljhandeln och innefattar varumärken som Arla, Arla KO, Arla KO Eko, Arla KO Laktosfri.
Till en av de absolut tyngsta och mest synliga rollerna inom Brand Management på Arla, söker vi nu en strategisk, analytisk och affärsdriven Head of Milk som ska utveckla affären för mjölkkategorin och Arla/Arla Ko varumärket. Vi söker en handlingskraftig person som brinner för att driva tillväxt, utveckling och innovation för en bred konsumentproduktkategori. Tjänsten är placerad på Arlas svenska huvudkontor i Stockholm, inom Arlas Business Unit MYC (Milk Yoghurt Cooking), och kommer påverka samtliga av Arlas internationella marknader.
Du säkerställer och driver lönsamhet och tillväxt för ditt ansvarsområde Mjölk med fullt P/L.
Du har övergripande ansvar för produktutveckling ochinnovation av Arlas mjölkprodukter. Vidare arbetar du med pipeline av nya produkter, prissättning och aktivitetsprogram kring dessa.
Du ansvarar för att utveckla kategoriplan och varumärkesstrategi baserat på konsument-, shopper-, och kundinsikter.
Du ansvarar för att ta fram kommunikations- och mediastrategier samt väljer marknadsförings- och mediakanaler.
Du har ledaransvar för ett team av 5 personer, varav 3 är direktrapporterande. Teamet består av 2 produktchefer, 1 brand manager, 1 customer marketing manager samt 1 logistikansvarig. Ett driftigt och handlingskraftigt team som kräver en stark ledare som är duktig på att sätta tydlig vision och strategi samt vägleda i det operativa arbetet.
Starkt affärsfokus och strategisk höjd kopplat till varumärkes- och kategoriarbete.
Dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt driva varumärken/kategorier inom Brand Management, Innovation och FMCG.
Tidigare ledarskapserfarenhet är ett krav
Akademisk utbildning, gärna civilekonom eller motsvarande.
7–10 års direkt erfarenhet från relevanta kategorier inom starka Retail-/FMCG varumärken.
Du har goda kunskaper i engelska, muntligt och skriftligt.
Det är av vikt att du är både strategisk och analytisk men också bra på att bygga teamkänsla och utveckla medarbetare.
Viktigt att du har driv, engagemang, är aktivitetsinriktad och beslutsam samt arbetar strukturerat och med god framförhållning.
Du arbetar självständigt i vissa frågor och nära funktioner i andra, därför bidrar god förmåga att samarbeta och kommunicera till framgång i denna dynamiska yrkesroll.
Du har metodiken och verktygslådan för ett framgångsrikt marknadsföringsarbete där du är van vid att jobba i högt tempo, med hög kvalité.
För att lyckas i rollen och passa in i företagskulturen behöver du ha en kombination av social smidighet och pondus. Med övertygelse, kreativitet och passion ska du driva kategorin till en ny nivå. Du agerar som ambassadör för mjölk som kategori internt såväl som externt på en global marknad.
För mer information kring tjänsten, vänligen kontakta Karin Bergström; karin.bergstrom@headagent.se eller Viktor Lundeberg; viktor.lundeberg@headagent.se