TV4-gruppen

Digital Analytiker, TV4 Play

TV4 har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i över 25 år. Med en stor mängd tv-kanaler och andra tjänster, inte minst när det gäller tv på nya plattformar, är TV4 i dag ett komplett mediehus fyllt av möjligheter för såväl tittare, annonsörer som samarbetspartners. TV4 (reklam-tv) och C More (betal-tv) är affärsenheterna som bedriver tv- och streamingverksamhet i Sverige och Finland inom affärsområdet Bonnier Broadcasting.

Till TV4 Play skall vi nu tillsätta en Digital Analytiker som brinner för att göra digitala tjänster riktigt bra!

Som Digital Analytiker på TV4 Play, är du en del av en central analysavdelning där du strävar mot att utveckla digitala användarupplevelser i världsklass. Du kommer att följa de olika tjänsterna över tid och arbeta långsiktigt med förbättring och optimering. Till din hjälp har du hela TV4-världen digitalt på ett och samma ställe, och en av Sveriges största databaser med runt 2 miljoner registrerade användare.

Tillsammans med tvärfunktionella agila team där CRM, redaktörer, produktägare, UX, utvecklare m.fl. också ingår, kommer du att vara involverad i hela processen. En viktig del i denna roll är att arbeta med stakeholders och projektgrupper där du stöttar med resultatuppföljning och insikter kopplat till användarbeteenden.

Du kommer att vara en viktig pusselbit i organisationens fortsatta digitalisering, och motivera till och implementera nya datadrivna arbetssätt.

Vid sidan av TV4 Play, kan ditt arbete också omfatta Köket och Fotbollskanalen.

Dina arbetsuppgifter

• Analys, uppföljning och optimering av t.ex. SEM, marknadsföringsaktiviteter, trafikanskaffning och användarflöde

• Konverterings- & optimeringsanalyser och A/B-tester

• Stötta funktioner internt med insikter kopplat till användarbeteenden, exempelvis genom datainsamling med tillhörande automatisering/visualisering

• Involverad i initiativ och utvecklingsprojekt med att säkerställa mätning och uppföljning efter releaser där resultaten presenteras för stakeholders

• Kontinuerligt samarbeta med stakeholders så som t.ex. marknad/CRM, redaktionerna och produktägare på TV4 Play, Köket och Fotbollskanalen

• Vara en intern ambassadör för organisationens fortsatta digitalisering, genom att motivera till användningen av nya datadrivna arbetssätt

Erfarenhet och personliga egenskaper

• 2+ års erfarenhet av användarnära analys, rapportering och optimering där du gärna arbetat affärsnära med digitala konsumentprodukter

• Mycket goda kunskaper i Google Analytics och Tag Manager

• Förståelse för digital annonsteknik samt analys- & optimeringsarbete av trafikanskaffning

• Goda kunskaper i Microsoft Office samt andra rapporterings-/visualiseringsverktyg (t.ex. Klipfolio)

• Kunskaper inom t.ex. SQL, HTML, Javascript är meriterande, men inget krav

• Genuint intresse för den digitala medieutvecklingen

• Initiativtagande, lösningsorienterad och vågar utmana sig själv

• Noggrann, strukturerad och serviceinriktad

För att lyckas väl i rollen som Digital Analytiker på TV4 Play, tror vi att du brinner för affärsutveckling kopplat till tv och medier. Du har modet att testa nya lösningar och att utmana dig själv och andra. Du har en god analytisk förmåga som gör att du fattar genomtänkta beslut och tar ansvar för dem.

Vidare strävar du efter kontinuerlig personlig utveckling, du är medveten om dina egna styrkor och utvecklingsområden samt uppskattar att lära dig nytt. Sist men inte minst är du en person som vill leva efter de värderingar som TV4 arbetar efter – samarbete först, mod att göra nytt och leverera världsklass.

För mer information, vänligen kontakta ansvarig konsult Alexander Wik; alexander.wik@headagent.se 073-344 58 55