KICKS Group

Project Leader, E-commerce/Digital

KICKS Group är Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden och är en del av Axel Johnson-koncernen. Genom sina varumärken; KICKS och Skincity, möter KICKS Group de nordiska skönhetskonsumenterna varje dag. Målet är att, med ständig förnyelse och förändringskraft, driva utvecklingen inom branschen och alltid ligga i framkant för att möta kundernas behov med starka och inspirerande kunderbjudanden med hög grad av personlig service, starka produktvarumärken och unika köpupplevelser. KICKS erbjuder ett helhetskoncept inom makeup, doft, hudvård och hårvård. Med välutbildade skönhetsexperter och en omnikanalslösning, där fysisk butik och e-handel är integrerat, erbjuder KICKS personliga och inspirerande skönhetstjänster och över 35 000 produkter från över 300 varumärken. KICKS har ca 230 butiker i Sverige, Norge och Finland.Skincity är en hudvårdsklinik online som erbjuder ett unikt servicekoncept med specialistkunskap och noga utvalt sortiment inom professionell hudvård och makeup. Skincity är verksamt i Norden samt i Storbritannien.

Nu söker vi en Project Leader inom Digital & E-commerce till KICKS. Du ingår i KICKS avdelning för Brand/Marketing/E-Commerce. Ditt övergripande uppdrag är att på nordisk nivå projektleda och kvalitetssäkra samtliga digitala utvecklingsprojekt för KICKS e-handel och omnikanal. I rollen kommer du även att ansvara för samtliga digitala plattformar där vår kund befinner sig (desktop/mobile/store/app/tablet) samt att vår onlinenärvaro driver försäljning och resultat.

Huvudsakliga ansvarområden

Utifrån ett nordiskt perspektiv ansvarar du för att säkerställa att KICKS närvaro ligger i framkant på samtliga digitala plattformar och att de ständigt optimeras och utvecklas i enlighet med företagets affärsidé, resultatmål och strategier.

• Du planerar, driver och kvalitetssäkrar alla digitala e-handelsprojekt så att de når uppställda mål avseende kvalitet, tid och ekonomi
• Ditt dagliga mål är omsättningen på KICKS e-handel och du verkar ständigt för att säkerställa att förutsättningarna konstant är de bästa
• Du kommer att driva projekt kopplat till ekonomi, logistik och lager
• Du värderar och initierar löpande förbättringsåtgärder med fokus på prestanda, användarvänlighet, SEO, drift och tillgänglighet
• Du följer ständigt alla relevanta nyckeltal och reagerar och agerar direkt

Relevant erfarenhet

• Minst 3 års erfarenhet av att leda komplexa digitala e-handelsprojekt och erfarenhet av att ha jobbat med motsvarande arbetsuppgifter inom e-handelsföretag
• Erfarenhet av att kravställa mot IT-avdelning eller externa leverantörer med slutanvändare i fokus
• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av att jobba med research inom branschen och nuvarande trender, teknologier för att identifiera nya affärsmöjligheter
• Kunskaper inom webbanalys är meriterande (Google analytics, statistik/analyser i samarbete med webmaster/UX)

Personliga egenskaper

• Du är resultatorienterad, har hög social kompetens och drivs av ett högt tempo med många kontaktytor
• Du har ett stort intresse för e-handel, en förståelse för omnikanal och en stor portion affärssinne
• Nyfiken och innovativ person som älskar att se visioner bli till verklighet
• Du kännetecknas av driv, lösningsfokus och engagemang i allt det du tar dig an