Vårt bolag är ledande inom sin bransch i Sverige med 150 000 produkter och en stark position både digitalt och fysiskt. Vår e-handel omsätter idag 2 miljarder SEK och Sverige är en ledande marknad ur ett digitalt perspektiv inom koncernen globalt. Hos oss får du stort mandat och möjlighet att påverka på både lokal och internationell nivå. Vi är mitt i en starkt driven digital transformation där målet är att bli än mer datadrivna, kundcentrerade och affärsnära. Det innebär stora möjligheter för dig som vill vara med och påverka, forma nya arbetssätt och bygga struktur i en organisation som verkligen lyssnar.
Rollen
Som Webbanalytiker kommer du att spela en viktig roll mellan data och affär. Det finns en solid grund vad gäller datakvalitet, dashboards och rapportstrukturer. Nu söker vi dig som vill ta det till nästa nivå: omvandla data till insikter som utvecklar våra kanaler, konvertering och kundupplevelse. Du rapporterar till Head of E-commerce.
Ansvarsområden
- Analysera trafik, beteende och konvertering med hjälp av Google Analytics 4, Looker Studio och andra verktyg.
- Paketera och visualisera insikter som gör skillnad för marknad, e-com och ledning.
- Samarbeta nära med våra produktteam, marknad, Business Control och vårt huvudkontor i Paris.
- Vara en rådgivande och pedagogisk partner internt – du gör siffror begripliga och relevanta.
- Vara en röst i våra internationella forum – Sverige är en digital föregångare inom koncernen.
Tidigare erfarenhet
- Minst 3 års erfarenhet som webbanalytiker, digital analytiker eller liknande från e-handel
- Vana att arbeta med GA4, dashboards (Looker Studio) och datavisualisering.
- Erfarenhet av CRM-data, taggning, segmentering och konverteringsanalys.
- Meriterande: kunskap i ContentSquare, A/B-testing, BI-verktyg och Python.
Personliga egenskaper
- Självständig, initiativrik och orädd – du gillar att ta ansvar och driva frågor.
- Nyfiken, vetgirig och gillar att gräva efter insikter där andra ser siffror.
- Pedagogisk – du kan göra komplex data lättförståelig för andra.
- Relationsbyggare som trivs i samarbete med olika funktioner.
- Prestigelös – du delar kunskap och stöttar gärna andra.