Matpriskollen är experter på matpriser. Sedan starten 2010 har vi koll på var man har billigast kaffe och vad en Piggelin kostade i Borås förra sommaren. I fjol hade vi över 300.000 personer som använde vår app för hitta erbjudanden och rabatter i Sveriges alla matbutiker.
Med våra ledande Business Intelligence verktyg för B2B, kan Sveriges största leverantörer och butikskedjor analysera pris- och kampanjdata samt konsumentbeteenden. Även Sveriges Riksbank är kund och använder vår prisdata för att göra prognoser om inflationen. Vi hanterar stora mängder data varje dygn som hjälper både konsumenter och branschen att göra bättre affärer.
Vill du växa med ett professionellt, respekterat och ledande företag med unik spetskompetens inom sitt område? Har du energi, driv och stimuleras av att arbeta externt och hands-on med kundernas team så att de skapar affärsresultat genom data och insikter? Då skulle det här kunna vara rollen för dig.
Business Development Manager
Matpriskollen är i en stadig expansionsfas och växer både genom fler kunder och genom bredare samarbeten med kunder på både leverantörssidan och inom dagligvaruhandelns kedjor. Matpriskollen stärker nu organisationen med en ny nyckelposition som Business Development Manager. Rollen omfattar alltifrån affärsutveckling och kommersiell produktpaketering till ett ansvar för affärsrelationen med både existerande och nya B2B kunder. Den innefattar mycket direkta kundkontakter, där vi hjälper användarna att använda analysverktyg och tillföra nyttiga insikter. Det innebär också att lyssna efter användarnas önskemål och vara delaktig i att utveckla tjänsterna utifrån kundernas önskemål. Det blir därför viktigt med egna tankar och förslag på utvecklingen av det kommersiella arbetet, så Matpriskollen växer med både fler och nöjdare kunder.
Vi söker därför dig som har ett stort intresse för det kommersiella arbetet och som gillar att arbeta med varumärken och produkter i dagligvaruhandelns kedjor och butiker och som tror/är övertygad om att Matpriskollens tjänster går att utveckla ännu mer till både befintliga och nya kunder.
Rollen rapporterar direkt till VD/Grundare Ulf Mazur och är placerad med utgångspunkt från centrala Stockholm, med ett visst resande till huvudkontoret i Falkenberg.
Ansvar och huvudsakliga arbetsuppgifter
Du ska…
- Sköta det operativa samarbetet med befintliga kunder.
- Genom rådgivning och kunskap sälja in Matpriskollen tjänster och teckna avtal med nya och existerande kunder i leverantörsledet och handelsledet i Sverige.
- Ansvara för löpande kontakt med kundernas organisationer och genomförande av workshops/utbildningar för att säkra och stödja användarna i tillämpning av Matpriskollens tjänster och rapporter.
- Aktivt arbeta med och i många fall leda internt arbete för utformning och vidareutveckling av tjänster, undersökningar och affärsutveckling.
- Ha ett nära samarbete med vår Customer Business Developer, Business Manager B2B, Business manager B2C, VD samt även direkt med back-office och utvecklare/ databasansvariga.
Personliga egenskaper
- Stort affärsfokus med en passion för att skapa värde för kund.
- Resultatorientering.
- Högt eget driv och självständighet.
- Entreprenörsanda med stark passion för att bidra till företagets tillväxt.
- Seriös, professionell och ger ett förtroendeingivande intryck.
- Kommunikativt stark med en god presentationsförmåga.
- Systematisk och strukturerad arbetsmetodik.
- Stor spännvidd och förmåga att hantera kundkontakter på alla nivåer (från VD till säljare).
- Bra samarbetsförmåga och effektiv personlighet i grupper och kundrelationer.
Bakgrund och tidigare erfarenhet
- Relevant akademisk utbildning, såsom Business Administration eller Engineering.
- Erfarenhet av leverantörs- och handelsledet inom dagligvaruhandeln och/eller Apotekskanalen i Sverige.
- ca 2+ års relevant arbetslivserfarenhet från DVH/FMCG tex som tex. Trainee, junior KAM, Kund/Försäljningsledning, Inköp, Category management eller affärsutveckling.
- Strategi-/affärskonsult med erfarenhet från uppdrag inom DVH/FMCG.
- Dokumenterad ”track-record” av uppnådda affärsresultat från eget försäljningsarbete/kundansvar.
- Andra operativa befattningar i kommersiella funktioner (marknad, försäljning, affärsledning) eller marknadsanalyser på undersökningsföretag med kunder inom FMCG/DVH är meriterade.
Om Matpriskollen
Vårt bidrag till hållbar utveckling har utmynnat i följande tre områden som är Matpriskollens ledstjärnor:
- Med välutvecklade verktyg bidrar Matpriskollen till ett välinformerat samhälle
- Vi förser konsumenter och kunder med prisinformation. Med senaste tekniken hjälper vi dem att få insyn i prisläget för olika butiker, kedjor och leverantörer.
- Kundservice är vårt DNA
- Allt vi gör är för kund – detta är vårt signum. Vi skapar goda relationer med våra kunder och konsumenter genom att vara proaktiva, agera snabbt och vara lyhörda.
- Attraktiv arbetsgivare med bra företagskultur
- Vi skapar öppen dialog och öppenhet genom att tillåta ”tabbekvoten” med obegränsat antal tabbar i vår ryggsäck. Matpriskollen skapar utveckling på arbetsplatsen genom att tillåta personalen vara fri att lösa saker utifrån eget huvud. Tydliga målsättningar skapar riktningen och vägen framåt.