Intervju med Head Agents grundare – resan bakåt och framåt

På drygt ett decennium har Head Agent utvecklats till en ledande aktör inom rekrytering av affärskritiska roller, C-level-positioner och tunga specialister. Bakom framgången finns ett starkt nätverk, hållbar företagskultur och förmågan att hitta det som inte framgår i ett CV.
Att se bortom det uppenbara kan varken AI eller annan teknik göra – och däri ligger vårt värde. På sikt kommer vi bli ännu mer konsultativa, säger grundarna Kristina Bågstam Lund och Susanna Liljestam Heigard.

 

Att förstå personen bakom ett CV kräver erfarenhet, människokännedom och fingertoppskänsla. Det är något som kännetecknar Head Agent, förutom sitt starka nätverk och framåtlutade företagskultur. Men framför allt är det den genomsyrande passionen för att hitta rätt person till rätt position som har gjort Head Agent till en av Sveriges ledande aktörer inom rekrytering för affärsdrivna kommersiella roller, C-level-positioner och kvalificerade specialister.

– Att bygga både företag och människor – det är det som driver oss, säger grundarna Kristina Bågstam Lund och Susanna Liljestam Heigard.

Det har gått nästan ett och ett halvt decennium sedan duon, över en spontan kaffe, skissade upp visionen om en ny typ av rekryteringsbolag inom Executive Search, headhunting, eller uppsökande rekrytering.

– Vi ville göra det på ett nytt sätt. Vi ville vara personliga, bygga upp ett starkt och unikt nätverk organiskt och ha ett kontor som gav en känsla av att komma hem, berättar Susanna.

Året var 2010 och hon hade precis sagt upp sig från sin tjänst som Vice VD på rekryteringsföretaget Nova för att starta eget. Och hon visste att det var Kristina Bågstam Lund hon ville göra det med. Kristina, som fick sitt första HR-chefsjobb redan som 25-åring, hade jobbat med rekrytering såväl inom produktionsindustrin som läkemedelsbranschen och var då rekryteringschef på Nova.

– Jag såg att Kristina var otroligt ambitiös, målinriktad och hade fokus på affären, samtidigt som hon förstod de mjuka värdena som är så viktiga när det gäller rekrytering. På samma sätt är jag extremt målfokuserad.

Kaffet var knappt uppdrucket förrän Head Agent var i rullning. Visionen var stor och målen tydliga, långt före de praktiska detaljerna.
– Först hade vi inget kontor alls, vi mötte folk på stan och hade intervjuer i hotellobbys, minns Kristina.

Till slut hittade de en liten lokal under Kristinas lägenhet i Stockholm. De slängde ut Susannas farmors matta på det kontorsgolvet, köpte billig inredning och snart infann sig den där hemmakänslan.

– Vissa kunder tog av sig skorna när de besökte oss. Det gör du ju när det kommer hem till någon och det var mysigt på något sätt, ler Susanna.

En av dem som kom i strumplästen vid den här tiden var H&M:s ordförande Karl-Johan Persson. För nätverket, det hade duon efter sina år i branschen.

– Vår nisch är att rekrytera affärspåverkande positioner, tunga specialister och C-levelpositioner. Jobbet blir så mycket mer givande om man får komma in och prata med ledningsgruppen om bolagets nästa steg och hur de ska växa sin affär. Det behöver vi ofta göra, eftersom vi är med och tillsätter så centrala roller i företagen. Därför gör vi en noggrann bedömning om personen i fråga är rätt för företagets kultur och den eventuella utmaning det står inför, säger Susanna.

Head Agent blev snart skickliga på att positionera sig, att identifiera och hitta personer med kompetens och ett starkt track record för affärskritiska roller, vilket varit avgörande för deras framgång. I dag är nätverket både bevarat och betydligt större.

– Vårt nätverk växer uppåt hela tiden. Vi börjar se att personer som man rekryterade till deras första jobb, som nu sitter som börsbolags-vd. Det är en ganska häftig känsla och intressant utveckling, säger Kristina.

Men för att komma dit har de varit en resa av såväl tuffa hundår och kriser som stora milstolpar och succéår.
– I början jobbade vi dygnet runt, och under många år växte vi från att vara ”en liten familj” till 50 medarbetare. Vi blev ett formaliserat bolag som växte med kunderna, och växlade uppåt i roller. Det var en väldigt härlig resa, mitt i en växande konjunktur.

De slitsamma åren gav riklig skörd och 2015 vann de Dagens Industris Gasellpriset för första gången.
– Det var en kvalitetsstämpel för oss. Att vi även tilldelats Mästargasellen eftersom vi fått Gasellpriset flera år i rad, bekräftar att vi är hållbara.

Men när pandemin plötsligt slog sitt grepp om världen i början av 2020 sattes hållbarheten på prov.
– Över en helg förlorade vi otroligt många kunder. Det var vår värsta kris hittills, säger Susanna.
– Vi hade aldrig behövt säga upp folk tidigare, förrän nu. Men vi bestämde oss tidigt för att vara måna om att inte tappa framåtandan, bevara kulturen och värdesätta medarbetarna, trots att vi behövde göra många förändringar i organisationen. Den inställningen blev förmodligen vår räddning, säger Kristina.

Att vara tydliga som ledare, hitta en balans mellan att gasa och bromsa, men samtidigt våga arbeta långsiktigt är en strategi de hållit sig till. Och som gett frukt.
– Just nu upplever vi att det är många människor som vill träffa oss för att de söker jobb. Många chefer och mellanchefer har blivit av med sina jobb under de senaste ekonomiskt skakiga åren. Vi har bestämt oss för att träffa alla. Grundinställningen i Head Agent har alltid varit att kandidaterna är viktigare än våra kunder – har vi inga kandidater, får vi heller inte några kunder. Den tanken har vi haft i oss ända sedan starten, säger Susanna.

Det är också en inställning som gjort att många i Head Agents nätverk har återkommit genom många år, både som kandidater och kunder.
– I morgon ska jag exempelvis träffa en vd på ett bolag. Första kontakten vi hade med den personen var när vi hade honom som kandidat för närmare tio år sedan. Nu är han vår kund och ska själv rekrytera. Han är bara ett av många exempel. För oss vittnar det om att allt vi gör räknas.

Därför har de i över ett decennium varit måna om att bygga upp, bevara och förädla inte bara sitt nätverk utan också sin egen företagskultur.

– Det vi levererar gentemot kund har väldigt mycket med vilka vi själva rekryterar till oss, hur vi bygger vår kultur och hur vi levererar. Att få konsulterna att vara drivna, göra det lilla extra och verkligen leverera på topp är helt avgörande för oss. Kulturmatch och attityd är därför A och O, säger Kristina.
Och när allt kommer till är deras jobb, om de så rekryterar internt eller till kunder, att se det som inte ett cv kan berätta.
– Ett CV är helt meningslöst utan vår validering. Vi har en cv-avstämning i början av en process, men när vi börjar djupintervjua då handlar det betydligt mer om personen. Det är därför bolag som vårt är så betydelsefulla.

Och deras kompetens kommer bli ännu viktigare för framtiden, poängterar de.
– Att stort bolag exempelvis har en hel avdelning som arbetar med rekrytering i deras team internt, men anlitar oss när de behöver göra stora chefsrekryteringar eller tillsätta mer kluriga roller säger något om det. På sikt kommer vi på Head Agent bli ännu mer konsultativa. Att se bortom det uppenbara kan varken AI eller annan teknik göra – och däri ligger vårt värde.

För trots att Head Agent sedan länge har vuxit ur den lilla källarlokalen och ingen går i strumplästen längre är det personliga och genuina engagemanget något som präglar Head Agent. Genom att ständigt sätta såväl kandidater som kunder i fokus och värna om sitt nätverk fortsätter de vara en stark kraft inom rekrytering och att forma framtidens ledare.