I huvudet på…

…Charlotte Sjöberg Nilsson, CMO och CPO på OKQ8 AB. Hon älskar att jobba kommersiellt, anser att medarbetarnas inställning är avgörande för att lyckas och beskriver sig som plogen i affären.

Vad driver dig i din yrkesroll och din position?

– Allt jag gör syftar till att skapa ett så högt affärsvärde för bolaget som möjligt, på kort och på lång sikt. Det gör vi genom OKQ8:s sortimenterbjudande, men också genom att skapa en kommunikation och marknadsföring som driver försäljningen, samtidigt som vi arbetar för att bygga ett starkt och hållbart varumärke. Men framför allt är det att arbeta kommersiellt som driver mig. Jag är nog Sveriges mest kommersiella marknadschef. Försäljning finns i mina blodådror.

Beskriv din ledarskapsfilosofi.

– Min grundtro är att människor gör skillnad. En medarbetare kan ha en massa bra erfarenhet och meriter i ryggen, men det är inställningen till sitt uppdrag och till andra människor som är avgörande för att man ska lyckas. Därför gäller det att hitta rätt medarbetare. Vidare är teamet före jaget alltid viktigt och att jag som chef är plogen i systemet – den som är handlingskraftig och går före mina medarbetare. Sen försöker jag alltid rekrytera personer som är bättre än jag själv.

Hur firar du framgångar?

– Jag och mina kollegor älskar att fira och går ofta ut och tar en AW eller äter middag tillsammans. Har en medarbetare gjort något bra, är det viktigt att den personen uppmärksammas för det.

Hur tacklar du motgångar?

– Min första reaktion och tanke kan vara: ”Nej, nu slutar jag!”. Men sen sover jag på saken och utvärderar själv innan jag hoppar upp på hästen igen. Jag är väldigt mån om att inte ta motgångar personligt, vilket jag tyvärr tror att alltför många ledare gör. Man måste kunna distansera sig från jobbet för att vara hållbar. I slutändan är motgångar oftast väldigt lärorika.

Bästa råden du fått?

– Anställ aldrig krångliga människor och var alltid dig själv.

Viktigaste steget du tagit för din karriär?

– Under hela min karriär har jag varit präglad av min roll som marknadschef. Tills för ungefär ett och ett halvt år sedan, då jag sa ja till möjligheten att ansvara för en av de största affärerna vi gjort på OKQ8. Det blev lite av en dealbreaker i mitt liv: att gå från att supportera affären och marknadsföringen till att kliva in och faktiskt driva och äga affären. Det var jättehäftigt.

Vilken lektyr finns på ditt nattduksbord?

– På kvällen läser jag oftast på telefonen och det blir då en salig blandning, men framför allt branschpress. Jag älskar branschskvaller, och när den brittiska marknadsföringsexperten Mark Ritson bråkar med andra inom marketing, det är rätt roande.

Viktigaste egenskapen hos en ledare?

– Att ha tron på, och utgå ifrån, att alla människor vill göra sitt bästa.

Avslöja något om din morgonrutin!

– Jag måste äta min gröt gjord på havregryn, olika nötter, frön och kardemumma varje morgon. På senare år har jag också upptäckt av värdet av fysisk träning. Därför tränar jag styrketräning så ofta det bara går på morgonen.

Vad spenderar du dina pengar på?

– Vintagekläder.

Vad finns på din bucketlist?

– Att åka på en lång resa i flera månader tillsammans med min familj.

Beskriv din framtidsdröm?

– Jag drömmer om att få jobba med breda, kommersiella frågor som är så nära konsumenten som möjligt. Gärna i retailkontext. Jag älskar retail och försäljning. Det sitter, som sagt, i mina blodådror.

Stort tack för samtalet Charlotte!

// Vännerna på Head Agent